Zoals u in onze tabel kan merken, zijn er in de (toekomstige) parochie Laarne-Wetteren nog 5 kerken als gebedshuis in gebruik.

Vier daarvan zijn wat we noemen initiatiekerken. Dat betekent dat in die kerken de initiatiesacramenten worden gevierd: doopsel, vormsel en eucharistie (zondagsviering en ook eerste communie). Ook andere christelijke diensten zijn mogelijk in deze kerken (uitvaart, huwelijk).

Onze 4 initiatiekerken zijn:

• Kalken Sint-Denijs
  • Laarne Sint-Macharius
  • Massemen Sint-Martinus
  • Wetteren Sint-Gertrudis

Naast deze vier is er ook nog 1 gelegenheidskerk. In gelegenheidskerken worden enkel - indien gevraagd - huwelijks- en uitvaartplechtigheden gehouden. De initiatiesacramenten worden er niet gevierd. Dit is het geval voor

• Wetteren Sint-Anna-ten-Ede

Gelegenheidskerken zijn in regel, net zoals de initiatiekerken, ook 'open kerken.' Dat wil zeggen dat ze een minimum aantal uren per dag of per week open zijn en vrij kunnen worden bezocht, ook als er geen diensten of vieringen zijn. In Kalken, Laarne, Massmen en Ten Ede is dat elke dag de hele dag; in Wetteren enkel in de voormiddag (tot 12:00), behalve op zaterdag (hele dag).

Alle andere kerkgebouwen die tot onze parochie behoren zijn onttrokken aan de eredienst ("ontwijd") en hebben dus geen sacraal karakter meer. Het gaat om (van oud naar jong):

• Westrem Sint-Martinus
  • Wetteren H. Hart Kwatrecht
  • Wetteren St. Theresia Overbeke
  • Wetteren OLV-Tenhemelopneming  Overschelde
  • Wetteren Christus Koning.

Deze gebouwen werden herbestemd.
OLV werd door Scheppersinstituut omgebouwd tot turnzaal.
In Christus Koning hebben drie sociale initiatieven een onderkomen gevonden: vzw Deelpunt (voedselbedeling en sociale kruidenier, website: www.deelpunt.be), vzw ’t Ensemble (tweedehandskledij, website: www.ensemble-wetteren.be), en de vzw Vluchtelingenwerkgroep (website: www.vluchtelingenwerkgroep-wetteren.be).
De gemeente verhuurt Sint-Martinus aan een lokale brocanteur en heeft Sint-Theresia in erfpacht genomen (uiteindelijke invulling nog niet gekend).
H. Hart (eigendom van de kerkfabriek) werd verkocht aan een micro-brouwer.