Sommige gebruiken in de kerk zijn nog steeds bijzonder populair.

Palmzondag: ook dit jaar anders dan anders. Geen vreugdevolle viering waar de palmtakken werden gewijd, geen hosanna, geen lof.

Maar in coronatijd zijn we inventief. Deken Yvan en Jo haalden palmtakjes op het land van Frans Haegeman zaliger. Wim zorgde voor een tekstje. Nicole, Fernande, Chris en Erna nietten 1400 takjes palm op de gebedskaartjes.

Op zaterdagavond zegende deken Yvan de palmtakjes. De aanwezige parochieploegleden werden vanuit de Sint-Gertrudiskerk uitgezonden naar de verschillende kerkplekken en naar de Woon & Zorgcentra.

Zondagmorgen klokslag 9.00 uur stonden al gelovigen te wachten. Palmtakjes zijn blijkbaar ‘in’: ééntje voor mezelf, voor familie, buren, kennissen…. De 1400 palmkaartjes bleken lang niet te volstaan.

palmwijding in de Gertrudiskerk, 2021
kruis met palmkaartje