covid-maatregelen

De nieuwe regels van de Veiligheidsraad betreffende de 'gebedshuizen':

"Vanaf 1 september worden er opnieuw meer mensen toegelaten op evenementen, zoals concerten, theater- en filmvoorstellingen, sportwedstrijden, congressen en in gebedshuizen. Bij evenementen binnen zijn maximaal 200 mensen welkom, op evenementen buiten maximaal 400 mensen. Dat is een verdubbeling tegenover wat beslist is op de vorige Veiligheidsraad.

"Het dragen van een mondmasker blijft wel verplicht.

"Religieuze erediensten en levensbeschouwelijke bijeenkomsten (wekelijks of dagelijks, net als diensten of vieringen naar aanleiding van een geboorte, doop, huwelijk en overlijden) kunnen doorgaan met een maximum van 200 deelnemers per viering. Omdat tegelijk een afstand van anderhalve meter moet worden gerespecteerd, ligt dit aantal in kleine kerken lager.

"Verder moet de veiligheidsafstand van 1,5 meter worden nageleefd, zijn fysieke aanrakingen tussen personen en van voorwerpen verboden, is het dragen van een mondmasker verplicht, en moeten er middelen voor handhygiëne worden voorzien bij de in- en uitgang."

In concreto gelden vanaf 1 september opnieuw de aanwezigheidsregels die ook in juli al golden in onze kerken:

Kalken: 120
Laarne: 100
Massemen: 75
Ten Ede: 60
Wetteren: 200

Dus enkel voor Kalken (+ 20 ) en Wetteren (+ 100) is er een verschil met de situatie in augustus. Dit is het gevolg van de grootte (kleinte?) van onze kerken.

Bron: VRT NWS-site (20 augustus, 20:00 u.)