de winter nadert
Naar aanleiding van de huidige energiecrisis en onze zorg voor de schepping, kwamen de parochieploeg en de kerkfabrieken enkele weken geleden samen om te overleggen en afspraken te maken.

Beste medeparochianen,

Langzaam maar zeker nadert de winter en het is overbodig om te zeggen dat heel wat mensen met enige schrik de komende winter tegemoet zien. De energieprijzen zijn reeds drastisch gestegen en misschien wordt het nog erger.

Het is dan ook een grote uitdaging voor ons allemaal om in de komende tijd op een verantwoorde wijze met energie om te gaan. Ook als kerkgemeenschap willen wij deze uitdaging aux sérieux nemen. Daarom kwamen de parochieploeg en een vertegenwoordiging uit elk van onze kerkfabrieken enkele weken geleden samen om na te denken over dit onderwerp dat ons allemaal aanbelangt.

We willen als parochiegemeenschap in de toekomst ons best doen om verantwoord om te gaan met energie, niet alleen omwille van de hoge kostprijs, maar zeker ook vanuit de overtuiging dat duurzaamheid en ecologie, kortom de zorg voor Gods Schepping, voor ons als gelovige geen dode letter mag (of kan) blijven. Daarom zetten we de verwarming in onze kerken pas aan vanaf 1 november tot eind april en zullen we de maximumtemperatuur op vijftien graden houden en vragen aan onze kerkgangers om zich zo warm mogelijk te kleden.

De doopsels die in de komende maanden reeds gepland zijn, kunnen doorgaan op de voorziene plaats en datum, maar om niet meer dan nodig de verwarming te moeten laten draaien, zullen de doopsels vanaf januari tot en met Pasen doorgaan tijdens de weekendvieringen in onze verschillende kerkplekken of onmiddellijk aansluitend bij de zondagsviering in de St.-Gertrudiskerk  (om 12.00 uur).

Uitvaarten kunnen blijven doorgaan in elk van onze kerken maar mensen die een intieme uitvaart wensen, kunnen misschien overwegen om naar een kleinere kerk uit te wijken (Wetteren-Ten-Ede of de winterkapel van de St.-Gertudiskerk).

We beseffen heel goed dat deze regeling wat aanpassing zal vragen. We zijn er ook zeker van dat we op heel wat begrip kunnen rekenen omdat het voor iedereen belangrijk is om op een verantwoorde wijze om te gaan met energie.

Al zal het misschien letterlijk wat kouder zijn in de komende maanden, laat ons samen verder werken en meebouwen aan een ‘warme’ kerk, waar iedereen welkom is.

Met vriendelijke groeten

Namens de parochieploeg en de kerkfabrieken,
Deken Yvan