Kerk van Gethsemané in Jeruzalem
De Goede week ligt voor ons en het is algemeen geweten dat dit binnen het kerkelijk jaar de meest intense week is, niet alleen op liturgisch vlak, maar zeker ook op de innerlijke beleving ervan. De Goede Week is zowat de samenvatting van ons gelovig leven. Wat vieren en gedenken we doorheen de Goede Week, hoe komt dat tot uiting in de liturgische vieringen, en wat kan dat met ons, gelovige mensen, doen ?

Palmzondag

De Goede week start op Palmzondag. We gedenken hoe Jezus zijn intrede doet in de stad en hoe hij daar wordt onthaald als een koning. Toch is het niet alleen  feest en gejuich, want  er hangt reeds dreiging in de lucht. Palmzondag is dan ook  een dag met zeer gemengde gevoelens.
De liturgie van Palmzondag begint met een plechtige intrede, we luisteren naar het evangelie van de intocht, gevolgd door de zegening van groene palmen als teken van onze bereidheid Jezus te volgen, teken ook van hoop. Na de palmzegening beluisteren we het lijdensverhaal van  Jezus.
Palmzondag is een uitnodiging  om na te denken: zijn wij bereid de weg van Jezus te gaan, ook als dat pad niet altijd over rozen loopt?

Verzoeningsviering

Het is een mooie gewoonte om ter voorbereiding van Pasen ook in eigen hart te kijken, te bekennen dat niet alles in ons leven verloopt zoals het zou moeten. We leven niet altijd  naar Gods geboden maar we mogen rekenen op Zijn barmhartigheid als we ons berouwvol tot hem richten.
Binnen onze Gabriëlparochie is er één verzoeningsviering op dinsdag in de Sint-Gertrudiskerk, met mogelijkheid tot  persoonlijke belijdenis.
Deze verzoeningsviering nodigt ons uit om stil te staan bij onze eigen zwakheid, om te kijken waar we spijt over hebben en wat we in de toekomst anders willen aanpakken.

De Chrismaviering

Ieder jaar nodigt de bisschop van Gent op de woensdag in de Goede Week de gelovigen van zijn bisdom uit naar de kathedraal voor de chrismaviering. Tijdens deze viering worden de oliën gewijd voor de verschillende sacramenten: catechumenenolie voor de volwassenen die zich willen laten dopen, Chrisma voor doopsel, vormsel en priesterwijding en ziekenolie voor de ziekenzalving. De volwassenen die in de Paasnacht in ons bisdom worden gedoopt ontvangen in deze viering ook de catechumenenolie. Na de dienst worden de oliën verdeeld onder de verschillende parochies.
De Chrismamis is een uitnodiging om verder te kijken dan onze eigen parochie en onze verbondenheid met het bisdom en de vele kerkmensen en kerkplekken te ervaren als iets positiefs.

Witte Donderdag

Op Witte Donderdag start het zogenaamde Paastridium, de drie dagen voorafgaand aan Pasen. Op deze dag gedenken we hoe Jezus de avond voor zijn lijden aan tafel ging met zijn apostelen, het brood brak en ronddeelde met de vraag: doe dit tot mijn gedachtenis. Maar even belangrijk dan dit gebaar was ook de voetwassing, waarmee wordt uitgedrukt dat de Heer ook dienaar was voor allen.
In de liturgie van deze dag hebben ook deze twee symbooldaden een belangrijke plaats: enerzijds de voetwassing en anderzijds de eucharistie met het breken van het brood. Een sterk  moment is telkens ook het gloria, waarbij de klokken feestelijk luiden en nadien zwijgen tot de Paaswake.
Op Witte donderdag worden we uitgenodigd en uitgedaagd om zelf ook brekend en delend in het leven te staan en om niet te vergeten dat onze kerkgemeenschap vooral een dienende kerk hoort  te zijn, met aandacht voor al wat in de wereld klein en nietig is.

Goede Vrijdag

Op Goede vrijdag gedenken hoe Jezus zijn kruisweg moest gaan en ook hoe hij werd gekruisigd op  Golgotha. Deze dag is een dag van stilte en ingetogenheid, en ook een vastendag.
De liturgie van deze dag  is tweevoudig: in de namiddag, om drie uur, het uur waarop volgens de traditie Jezus stierf op het kruis, wordt in elk van onze vier vierende kerken de kruisweg gebeden.  ‘s Avonds is er de avonddienst waarbij we opnieuw het lijdensverhaal lezen en er kruishulde is.
Goede vrijdag is voor ons allen een dag om stil te staan bij ons eigen lijden en bij het vele lijden in de wereld, een dag om stil te worden.

Pasen

Het hoogtepunt van de Goede Week is natuurlijk Pasen: na het lijden van Goede Vrijdag en de rust van Stille Zaterdag vieren we dat de dood niet het laatste woord heeft, maar dat het leven en de liefde van God sterker zijn dan lijden en dood: Christus is verrezen, de dood wordt tenietgedaan.
In de liturgie is de Paaswake een topmoment: ’s avonds laat, als het reeds donker is, vangt de dienst aan met de wijding van het vuur en de zegening van de Paaskaars. Ook de uitgebreide lezingendienst, de wijding van het doopwater, de hernieuwing van de doopbeloften en een feestelijke eucharistie zijn een vast onderdeel. En na de dienst is er tijd voor ontmoeting en wensen we elkaar een Zalig Pasen.

Op Paaszondag zijn er in drie kerkplekken feestelijke Paasvieringen.
Pasen nodigt ons uit om stil te staan bij de kern van ons geloof en om als hoopvolle mensen door het leven te gaan, niet blind voor alles wat in de wereld gebeurt, maar vertrouwend op Gods belofte dat liefde en leven sterker zijn dan de dood!

We wensen jullie alvast een goede Goede Week toe en danken nu reeds iedereen die, op welke wijze ook, hun steentje bijdragen om van deze week een mooie, zinvolle week te maken. ( Y. S.)