Valentijn Anders
Ook dit jaar bieden we binnen onze Gabriëlparochie deze wandeling aan voor iedereen die het wil.
Tussen 14 februari en 14 maart kan ze individueel of in groep gewandeld worden.

Sint-Valentijn Anders biedt parochies en dekenaten coronaproof materiaal aan om een inspirerende en verdiepende wandeling te organiseren. De wandelroutes worden ter plaatse uitgestippeld. Voor acht tussenstops onderweg worden V-borden voorzien met een QR-code, die naar een kort filmpje leidt. Halte na halte ontdekken de wandelaars zo acht eerlijke getuigenissen van mensen die de liefde op hun manier handen en voeten geven. Kleine opdrachten voor onderweg maken van de wandeling een pelgrimstocht waar de deelnemers, jong en oud, uitgenodigd worden tot gesprek en verdieping. Deze wandeling is ideaal voor koppels, gezinnen met kinderen en alle geïnteresseerden die de liefde willen vieren.  Dit materiaal kan ook uitstekend dienst doen in het kader van huwelijkscatechese, catechese op zondag of voor gezinnen met een vormeling.

De wandeling start aan de kerk van Massemen. Achteraan in de kerk vind je een plan,  een uitgeschreven route en de getuigenissen in een boekje voor wie geen smartphone heeft. Voor de kinderen is een aparte opdrachtenkaart. Ze brengen best een balpen of potlood mee.

De route is ongeveer 3,3 km en de weg is toegangelijk voor kinderwagens.

Je vindt de routebeschrijving hieronder. Je kan de route ook downloaden via deze link op Routeyou.

ROUTEBESCHRIJVING

Startpunt: de Sint-Martinuskerk van Massemen: eerste stop

In de kerk achteraan liggen begeleidende boekjes en de wegbeschrijving voor de wandeling. De Sint-Martinuskerk is iedere dag open tussen 9.00 en 17.00 uur. Houd hiermee rekening want de eerste halte bevindt zich ín de kerk.

Wanneer je met je rug naar de kerk staat ga je naar rechts tot aan de straat (Dorpsplein).

Ga naar links tot aan het pad naast de beek. Ga juist voorbij de beek naar links. Je volgt een stukje het Molenbeekpad  en volgt de blauwe pijltjes  tot aan de weide met speeltuigen.

Rechts achteraan, op de hoek van een privétuin zie je de tweede tussenstop.

Ga naar links en steek zo de speelweide over. Je verlaat de speelweide langs het paadje aan je rechterkant en komt zo aan de Oliemeers.

Daar ga je naar links tot aan huisnummer 26: derde tussenstop.

Je volgt verder de Oliemeers tot aan de Molenbeekweg en steekt aan je linkerkant het brugje over. Je komt in het Prinsenhof.

Wandel tot aan huisnummer 4. Daar is de vierde tussenstop.

Je stapt rechtdoor tot aan de Massemsesteenweg.

Daar ga je naar links. Je gaat tot huisnummer 240-242. Hier is het praatcafé ’t Klooster. Aan het bushokje ga je, via het pleintje met de boom (niet het Dorpsplein met de linde) tot aan de achterkant van ’t Klooster. Daar vind je op een raam de vijfde tussenstop.

Keer terug naar de Massemsesteenweg. Steek het zebrapad over en ga naar rechts. Juist voor de apotheek is de Achterweg. Je stapt de weg door tot het einde. Je komt aan de Van Hauwermeirensmolen. Voor de molen ga je naar links op de kasseiweg en zo kom je aan de ingang van het domein, waar je de zesde tussenstop vindt.

Vervolg de kasseiweg tot aan de witte kapel. Je bent in de Watermolenstraat.

Je gaat naar links tot aan de Loweebocht, een pad rechtover huisnummer  28.

Wandel door de Loweebocht tot aan de Loweestraat. Juist op de hoek links, huisnummer 28d, heb je de zevende tussenstop.

Wandel verder naar links de Loweestraat uit, steek het zebrapad aan de Spar over en ga naar links richting Dorsplein en de kerk.

Aan de kerk heb je  de vroegere pastorie, Dorpsplein 2.

Daar vind je de achtste tussenstop.

We hopen dat je van je wandeling en de ervaring ‘Sint-Valentijn Anders’ hebt genoten!

kaartje